آموزش

آشنایی با درجه و کیفیت کاشی و سرامیک

درجه بندی کاشی

بر خلاف تصور این چنین نیست که کاشی درجه ۱ بهترین باشد؛ بلکه درجه بندی کاشی از ۱ تا ۵ به شرح زیر است:

-درجه ۱:این ضعیف ترین کاشی سرامیکی استاندارد است و فقط جهت استفاده در دیوار ها مناسب می باشد.

-درجه ۲:این نوع کاشی برای مناطق ترافیکی نور استفاده می شوند و باز هم یک محصول عالی برای کاشی های دیوار محسوب می شود در دیوار های حمام های خانه های مسکونی که ترافیک پا کم است به کار می رود.

درجه ۳: در درجه بندی کاشی ها، استفاده از کاشی درجه سه در ساختمانهای مسکونی شایع تر است و مناسب برای ترافیک نور متوسط است. انتخاب کاشی درجه انتخاب منطقی برای آشپزخانه های منازل مسکونی، سقف های چوبی؛ کفپوش های مسکونی و همه ی مناطقی که سایش و سستی سبک تری دارند.

درجه ۴: این نوع کاشی کمی مستحکم تر از کاشی درجه ۳ است. این کاشی انتخاب مناسبی برای منازل مسکونی و کف کاشی و کفپوش است اما در دفاتر تجاری مثل مطب دکتر استفاده از آن مرسوم تر است زیرا تردد بیشتری دارد؛ مقاومت آن از کاشی درجه ۳ بیشتر است.

درجه ۵:سخت ترین نوع کاشی استاندارد است که در مکان های تجاری شلوغ مانند مراکز خرید و فرودگاه ها به کار می رود برای سطح تردد بالا و ضربه خور ساخته می شود.

تشخیص درجه کاشی

ارزیابی کاشی با استفاده از یک سیستم عددی براساس ضخامت و کیفیت درجه بندی می شوند. پس ضخامت در بیشتر مواقع ملاک تشخیص درجه بندی کاشی با کیفیت است که امتیاز اول به ضخیم ترین کاشی تعلق می گیرد. ۳/۴ ضخامت دارد و شما می توانید در هر نقطه ای آن را به کار ببرید. کاشی بعدی ضخامتی حدودا ۱/۲ اینچ دارد؛ در طبقات مختلف ودیوارها به کار می روند. کاشی بعدی ۱/۴ اینچ ضخامت دارد و فقط برای دیوارها کاربرد دارد. وزن ملاک دیگری برای تشخیص کاشی است کاشی سنگین تر مقاومت بیشتری دارد اما این ملاک مناسبی نیست زیرا کاشی خوب و مقاوم است که از مواد مناسب تهیه شده باشد و اما خیلی سنگین نباشد.

کدام درجه بندی سرامیک مناسب کار شماست

درجه بندی کاشی و سرامیک بیشتر جنبه ی کاربردی دارد؛ این که چه درجه بندی را برای خود انتخاب کنید به پاسخ به دو سوال برمی گردد. اول این که چقدر پول می خواهید برای این کار هزینه کنید ؟ دوم در چه مکانی می خواهید کاشی و سرامیک را به کار برید و این مکان چه مقدار تردد دارد؟ اگر کاشی را برای کف آشپزخانه و کفپوش های منزل شخصی می خواهید و منزل شما تردد کمی دارد و می خواهید زمان زیادی این کاشی بی خراشیدگی ماندگاری سالیان زیاد داشته باشد درجه ۵ انتخاب خوبی برای این کار است. اما درجه بندی کاشی روشن است پس نگاه کنید به جایی که آنها را می خواهید نصب کنید، که با پایین ترین درجه هم می توانید کاشی مناسبی نصب کنید. در صورت استفاده از کاشی با درجه ی نامناسب فقط هزینه ی خود را افزایش داده اید، شما می توانید با انتخاب اصولی در این هزینه صرفه جویی نمایید با یک پیمانکار با تجربه در نصب کاشی سرامیک صحبت کنید که کدام درجه کاشی برای پروژه ی شما مناسب است.

مشخصات سرامیک خوب

کاشی و سرامیک از طریق انجمن تست مواد جهت درجه بندی کاشی؛ و بررسی سطح مقاومت در برابر شرایط عادی مورد ارزیابی قرار می گیرند. در آنجا موارد ایمنی کاشی و استفاده از آن بررسی می شود، علاوه بر آن آزمایش های مختلفی برای طبقه بندی کلی کاشی صورت می پذیرد. هنگام انتخاب کاشی مهم است که همه ی جوانب را در نظر بگیرید تا کاشی مناسب تهیه کنید. در درجه بندی کاشی خوب؛ توانایی آن و مقاومت کاشی در برابر فرسایش ملاک قرار می گیرد که با عدد رومی در کنار درجه بندی چاپ می شود. کاشی ها از یک یا تالک به ۱۰ و یا الماس بر اساس سختی در دسترس هستند. تشخیص کاشی خوب با دستگاههای مختلف و ابزارهای تستی مشخص می شود که سختی مواد معدنی آن به چه شکل است. جذب آب نیز به شما کمک می کند تا تعیین کنید که کاشی؛ مناسب برای نصب در فضای مورد نظرتان است یا خیر. کاشی خوب رنگ و لعاب خوبی دارد و بدون نقص از لحاظ ظاهری است و سطح پشتی آن نیز یکدست بدون پریدگی و فضاهای خالی ریز هوا است.

چطور درجه بندی کاشی را ارزیابی کنیم

شما با نگاهی سطحی هم می توانید متوجه شوید کاشی و سرامیک از کیفیت خوبی بر خوردارند یا خیر! بحث بررسی ظاهری می تواند در انتخاب درست به شما کمک کند برای این امر علاوه بر این که دقت کنید سطح رویی کاشی دارای لعاب مناسب و بدون اشکال و پریدگی باشد کناره های کاشی نباید نقصی داشته باشد. کاشی با کیفیت کناره های نقطه نقطه و پریده ندارد. همانطور که اشاره شد مقدار آب کاشی بر اساس وزن آن محاسبه می شود کاشی مناسب برای محیطی با رطوبت بالا است که هفت درصد وزن خود را جذب کند. به عنوان مثال مناطق مرطوبی مثل پاسیو خارجی که کاشی باید غیر قابل نفوذ باشد.

برای آزمایش نفوذ آب؛  ۱۶ ساعت آب را ایستاده روی کاشی نگه می دارند و بررسی می کنند چه میزان رطوبت را جذب کرده است. برخی کاشی ها در ترکیب مواد با درجه ای از جذب آب برای مقاومت در برابر یخ زدگی درجه بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *